Friday 28 October 2016

Dinar Emas dan Maskahwin.

Dinar Emas & Maskahwin.
Assalamualaikum dan salam sejahtera, saya doakan anda kaya dan berjaya.




Sekarang dah jadi “trend” dinar emas sebagai maskahwin. Tips penting daripada saya, kalau nak jadikan dinar sebagai maskahwin, sila pastikan dulu samada maskahwin tu dipersetujui mengikut jumlah “dinar” emas atau jumlah “RM” (duit)? Kalau mengikut jumlah dinar, boleh beli emas sekarang walaupun majlis aqad nikah akan berlangsung lagi 6 bulan.
Tetapi kalau dipersetujui mengikut RM (tetapi dinilaikan kepada “dinar”), saya cadangkan beli dinar bila dekat dengan majlis aqad nikah nanti supaya tak berlaku perbezaan ketara antara harga dinar & RM yang dipersetujui, sebab harga emas ada turun naik.
Kelebihan Emas Sebagai Maskahwin
Saya perhati, kelebihan utama bila jadikan dinar emas sebagai maskahwin; emas tu bertahan lama berbanding duit. Kalau bagi duit, biasanya tak lama lebih majlis, kita akan ‘tarik’ duit itu untuk dibelanjakan sedikit demi sedikit. Sedar-sedar, hadiah maskahwin dah nak habis!
Berbeza dengan bagi dinar emas.



Saya perhati, sahabat handai saya yang gunakan dinar sebagai maskahwin, dinar-dinar mereka tak terusik pun. ‘Kekayaan’ mereka bertahan lama sebab emas biasanya orang tak jual kecuali bila ada perkara-perkara yang sangat penting. Bila duit lain dah habis, barulah orang akan jual emas sebagai simpanan terakhir mereka.
Ia lagi ‘bertahan’ daripada dibelanjakan sebab ada nilai sentimental yang sangat tinggi! Macam cincin hadiah kahwin. Orang tak akan jual melainkan ada perkara yang sangat terdesak sebab ia ada nilai sentimental yang sangat tinggi. Itu kenangan indah. Kalau nak pakai duit sekalipun, mungkin orang akan pajak sahaja dulu. Mereka tak akan jual.
Strategi Simpan Emas Sebagai Maskahwin

Bagi orang bujang ataupun pelajar yang simpan dinar emas, selain emas itu boleh dijadikan simpanan, ia juga boleh digunakan sebagai maskahwin. Bila tiba masanya, ia terus boleh dijadikan maskahwin tanpa perlu ditukar kepada bentuk yang lain.
Kalau simpan emas untuk kahwin, letak target 1 dinar 1 bulan sebab jangka masa menyimpan biasanya tak panjang. Walaupun masih pelajar, cari jalan macam mana sekalipun supaya dapat simpan 1 dinar 1 bulan sebagaimana pernah dibuat oleh saya sendiri ketika belajar di UIA, Gombak. Sambil belajar, mungkin boleh belajar berniaga di kampus.

Strategi simpan emas ini bukan hanya untuk lelaki. Perempuan bujang pun boleh simpan dinar dari sekarang. Bila nak kahwin nanti, jual sahaja emas itu kepada bakal suami untuk dijadikan maskahwin. Duit hasil jual dinar tu nanti, gunakan untuk persiapan perkahwinan dan kehidupan selepas berumahtangga. InsyaAllah.



Untuk dapatkan dinat emas dengan kualiti terbaik dan harga yang berpatutan tanpa gst hubungi saya 013-2568700.

Klik IlmuEmasPG untuk bersama saya dalam group whatsapp. 


No comments:

Post a Comment