Tuesday 12 April 2016

Durian Runtuh, PTPTN, dan Pelajar.

Durian Runtuh, PTPTN, dan Pelajar.




Bayangkan seseorang yang tak pernah memiliki wang sebanyak RM50,000 dan dia sesekali main loteri, tiba-tiba ditakdirkan dia menang dan membawa pulang RM50,000.

Soalan saya: Berapa lama dia akan habiskan duit RM 50,000 itu ?

Itulah perumpamaan mudah bagi pelajar universiti yang mendapat pinjaman pendidikan PTPTN ( which is include me), sebab saya sendiri pon meminjam. Sewaktu saya tandatangan surat perjanjian dengan PTPTN saya buka dan baca satu persatu surat perjanjian tersebut. Saya tandatangan untuk RM32,000 pinjaman dan akan bayar balik sebanyak RM36,000, tambahan RM4000, untuk kos upah. Dan saya harus bayar RM200 setiap bulan selama 15 tahun. WOW, itulah hakikatnya.


Namun bagi pelajar seperti saya yang tak pernah ada duit banyak dalam tangan sudah pasti, setiap kali awal semester, saya akan senyum lebar di hadapan mesin ATM. Seolah-olah saya sedang berdiri di hadapan pintu syurga. Cucuk kad, duit keluar dan enjoy. Itulah syurga dunia, gadget, wayang, fesyen, fun. Ya itu semua saya pernah alami.


Tapi saya mula sedar, tapi saya sedar lambat iaitu pada semester ke-8 iaitu tahun akhir saya di pusat pengajian. Alhamdulillah masih sedar kan. Saya diketemukan dengan PowerGold, yang mana  dari situ saya mula menyimpan emas fizikal demi memastikan yang saya dapat mendisiplinkan diri agar tidak terjerumus ke dalam syurga dunia.

Walau kadang-kadang sakit juga nak menyimpan tapi saya gagahkan untuk menyimpan 1 gram 1 bulan. Alhamdulillah, 6 bulan saya sertai PowerGold, emas fizikal yang saya dapat kumpul hampir 30 gram. Saya jangka 1 gram 1 bulan, selepas 6 bulan saya dapat 6 gram, jangkaan saya meleset dan saya bersyukur sangat-sangat kerana duit PTPTN saya dapat gunakan dengan baik.

Sayangnya setelah hampir setahun bersama powergold, company powergold terpaksa laksanakan GST, dan harga emas naik secara melampau hampir RM210. Saya mencari company emas lain yang dapat memberi emas yang lebih murah. Alhamdulillah saya jumpa.


Untuk mulakan simpanan emas fizikal klik IlmuEmasPG.

Naishat saya kepada pelajar-pelajar, mulakanlah simpanan emas, jika anda sekarang berada pada tahun pertama anda ada lagi 7 semester dan jika anda simpan 1 gram 1 semester, pada hujung tahun semester akhir anda, emas di tangan anda adalah 8 gram. Ingat pada tahun 2020, dijangkakan harga emas 1 gram RM 503.


Jadi ketika anda graduate daripada universiti anda ada simpanan RM8000, boleh la nak mulakan kehidupan baru sebagai pekerja kat kl ni kan.

Antara koleksi emas keluaran publicgold. Jom bersama publicgold. 

Haaaa, satu lagi kalau anda dah mula buat simpanan emas jangan lupa buat simpanan ASB. ASB ni betul-betul boleh buat duit, tapi mesti kene pada caranya lah, saya nasihatkan anda tonton video di bawahdan praktikkan dalam dunia sebenar. ASB boleh jadikan anda jutawan, tapi dengan syarat, melabur dengan ilmu. Klik dan lihat video di bawah dan buat keputusan anda sendiri.



Sekiranya anda benar-benar berminat dengan pemaburan ASB anda boleh klik link ni 



















No comments:

Post a Comment