Friday 25 November 2016

Kenali Emas di Tangan Anda, Adakah Ia Tulen ?

Kenali Emas di Tangan Anda, Adakah Ia Tulen ?


Assalamualaikum dan salam sejahtera saya doakan anda kaya dan berjaya.

Sebelum nak beli/memiliki sesuatu aset, kita kena la periksa dulu sama ada ia asli atau tiruan.Sebab ada berlaku beberapa kes yang melibatkan penipuan emas.





Jadi untuk mengelakkan anda terkena benda yang sama macam dalam paper di atas, dibawah saya kongsikan cara untuk membezakan emas palsu. 

 Ujian Harga:


Ujian emas sebenar adalah dengan melakukan kajian pasaran harga emas. Jika anda ditawarkan harga yang jauh lebih murah, sila buat siasatan lanjut.

Ujian Visual:

Ujian ini tidak semestinya betul, tetapi kena buat jugak ujian ini. Tetapi yang menjadi persoalan macam mana rupa "emas tulen"? Caranya seperti berikut:

1. TANDA. 
Setiap emas tulen mempunyai tanda yang menunjukkan nilai karat. Ia biasanya terdiri daripada 14k, 18k, 22k dan 24k. Sistem karat digunakan untuk menyatakan peratusan emas tulen dalam ruang. Semakin tinggi nilai karat, lebih tinggi peratusan emas. Ini bermakna 24k itu adalah emas tulen,18k ialah kira-kira 75% emas, 14k emas kira-kira 59% manakala 10k emas kira-kira 42%. Kadang-kala seseorang itu boleh melihat tanda GP atau EP di sebelah. Ini bermakna bahawa item bersalut dengan emas. Ia hanya ditutup dengan emas. Ini bukan emas sebenar kerana penyaduran emas hanya boleh menjadi satu lapisan yang sangat nipis.


2. WARNA 
Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa emas boleh datang dalam warna-warna yang berbeza apabila ia bercampur dengan sebatian yang berbeza. Sebagai contoh, emas putih yang dihasilkan apabila nikel bercampur dengan emas; Palladium yang digunakan untuk mencipta emas putih bagi orang-orang yangalah kepada nikel; emas hijau apabila perak dicampur dengan emas dan merah jambu untuk emas merah apabila kuantiti yang berbeza tembaga bercampur dengan emas. Emas tulen mempunyai peratusan kemilau tetapi tidak terlalu berkilat. Jika barang kemas emas sangat berkilat, ia bukan emas tulen.

Ujian Asid:


Reaksi item untuk asid nitrik atau asid hidroklorik akan membantu untuk menentukan sama ada ia benar-benar tulen atau tidak. Emas tulen tidak terjejas atau tidak bertindak balas dengan asid nitrik atau asid hidroklorik. Kebanyakan logam yang biasanya digambarkan sebagai emas apabila diuji dalam bentuk asid hidroklorik reaksi manakala emas sebenar tidak, itulah sebabnya ini telah digunakan sebagai ujian sebenar untuk emas.

Tukang emas bereputasi:

Adalah dinasihatkan agar anda sentiasa membeli emas daripada tukang emas yang mempunyai reputasi baik kerana anda sentiasa boleh membuat ujian, periksa tanda-tanda dan mendapat beberapa nasihat yang baik tentang produk . Sebagai contoh boleh berurusan dengan saya, sebagai contoh je....

Perubahan warna:

Emas palsu, apabila dipakai sama ada boleh menyebabkan perubahan warna kulit atau perubahan warna perhiasan itu sendiri. Ramai orang menggunakan kaedah ini sebagai cara yang paling mudah untuk mengetahui emas tulen.Bagi orang- orang yang mempunyai jaminan, mereka hanya kembali apabila mendapatinya ia palsu.

Karat:

Emas palsu apabila berada di dalam  suhu lembab ia akan berkarat manakala emas tulen tidak mungkin berkarat.

Gigit emas:


Emas tulen lembut dan apabila digigit meninggalkan tanda. Emas palsu adalah sangat kuat dan apabila digigit tidak akan meninggalkan tanda.


Berat:



Emas mempunyai ketumpatan yang baik . Letakkan ia di dalam air dan lihat kuantiti air disesarkan. Jika ketumpatannya lebih daripada air, maka ia adalah emas tulen.


Magnet:


Uji emas dengan magnet. Jika melekat, ianya bukan emas kerana emas tidak bersifat magnetik. Tapi jika tidak melekat, tidak semestinya ianya emas tulen kerana kadang-kadang penipu akan mencari logam yang bersifat tidak magnetik untuk pemalsuan.

Saya harap perkongsian kali ini dapat membantu anda serba sedikit daripada ditipu oleh puluhan sindiket emas palsu di luar sana. Untuk konsultasi simpanan emas fizikal boleh  klik IlmuEmasPG untuk join group whatsapp saya.

Jumpa anda didalam group.


No comments:

Post a Comment